الجمعة، 24 أبريل 2009
الجمعة، 24 أبريل 2009

أتممت 28 سنة في هذا العالم

غدا السبت 25/ إبريل ستحتفل مصر كلها بمرور 27 عام علي تحرير سيناء مع اختلافنا مع التحرير وهل هو لكامل الأرض أم لآ هل هو كامل السيادة أم منقوص لكن يحق لنا نحتفل لأنه في نهاية تتويج لانتصار العرب علي الجيش الذي لا يقهر في زمن ندرت فيه الأنتصارات .

وبكرة أيضا سأحتفل لكن وحدي بأتمامي 28 سنة علي وجودي في هذا العالم

28 سنة مليئة باليأس والأمل مليئة بالنجاح والفشل مليئة بالأحزان والأفراح مليئة بلحظات الوداع ولحظات اللقاء مليئة بالأحساسيس المتناقضة

أحساس غريب أن تشعر انك أقتربت من نهاية عقدك الثالث وأنك علي مشرفة بدايات العقد الرابع من عمرك ولم تحقق سوي 1 % من أحلامك وطموحاتك بل أن الكثير منها مر وقت تحقيقها وأنك لا زالت صغير علي هذا السن .

لم أجد سوي أغنية زمان وأنا صغير لهشام عباس تعبر عن حالي في هذه الأثناء

زمان وانا صغير كنت بحلم ابقى كبير تعب القلب واتحير م الدنيا وم المشاوير الحلم كان برئ مفروش بالورود والقلب كان جرئ مليان بالوعود ولما كبرت قلت ياريت ما كنت حلمت ولا اتمنيت قلت ياريتني فضلت صغير زى زمان انا من صغر سني حاسس بشئ جوايا وحلمت زمان اغني والكون يسمع غنايا غنيت غنيت وفى وسط الغنوة بكيت ولقيت الكون كله بيتغير قلت ياريتني فضلت صغير زى زمان حلمت زمان ببيت وبقلب يكون معايا وم الاحلام صحيت على جرح مالوش نهاية وداريت وداريت الجرح فى قلبي داريت ولقيت العمر يا دنيا قصير قلت يا ريتني فضلت صغير زي زمان زمان ... وأنا صغير

11 تعليقات:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أبارك لك بلوغك الثامنة والعشرون
    سائلاً المولى أن يبارك في عمرك ويجعلك مبارك أين ما حللت .. ويجعل أيامك ومن تحب سعادة وهناء .. وأن يوفقك لطاعته. واعلم أخي أن الدنيا دار زوال والآخرة فقط دار بقاء ..

    أخوك / احمد

    ردحذف
  2. السلام عليكم
    عزيزى أحمد
    ومين بقى قال انك هتحتفل لوحدك ؟إن شاء الله كلنا هنحتفل معاك.كل سنة وأنت بألف خير.
    شكرا على مرورك الجميل وتشجيعك اللطيف لمدونتى أنا و أيضا لمدونة زوجى.
    دعاء

    ردحذف
  3. كل سنه وانت طيب وبخير يا احمد

    وان شاء الله تحقق كل الي نفسك فيه

    ردحذف
  4. أنت من الناس اللى بتضايق يوم عيد ميلادها ؟؟

    بص يا أحمد يا ابن بلدى ( ما أنا اسكندرانية زيك)

    هو بما أن الوساويس دى فى دماغى طول السنة بتاعة الوقت و الأحلام مش بتفرق من عيد ميلادى او غيره
    اتعامل معاه على انه يوم عادى جدا , بلا شىء مميز فيه زى ما أنا بعمل و ساعتها مش ح تلاقى نفسك بتحسب أنت كسب أو خسرت ايه


    و ابقى شيل لنا من التورتة بقه ههههههههه

    سلام

    ردحذف
  5. أهلا أخي أبومروان
    لا أدر ما سأقول لك، هل سأقول لك سنة حلوى يا جميل "زي ما يقولو في مصر" أم أقول لك مبروك عليك لأنك على وشك الدخول في مرحلة الرشد... على العموم
    تقبل تحياتي

    ردحذف
  6. كل سنة وانت يا جميل
    وكل لحظة اعمالك الصالحة بتزيد

    على فكرة انت اكبر مني بكم شهر
    يعني بس علشان لما تيجي تكلمني تاخد بالك وتقف على حيلك يييييييه اقصد تقعد يعم وتبرطع كمان
    هههههه
    :)

    أحبك في الله
    السلام عليكم

    ردحذف
  7. كل سنة وأنت طيب أخي
    كان لي رد هنا مدري وين راح؟

    الجايات أحلى وأحلام أكبر

    ردحذف
  8. كل عام وأنت يآلف خير :)
    وأعتذر عن التأخير :)

    تحياتي

    ردحذف
  9. كل عام وانت بصحه وسلامه

    احترامي

    ردحذف
  10. ربنا يبارك في عمرك ويزيد عمر في طاعة ورضا الله سبحانه وتعالى

    كان سيدنا علي رضي الله عنه بيطلب من الله طول العمر علشان يعيش الجنة في الارض ويستمتع بعبادة الله ياريت نوصل للدرجة دى

    بالنسبالي بقى يااااااااااااااااااااااااريت كنت لسه صغيرة على الاقل ما كنتش دقت مرارة الفراق ولا حاسيت الم الفشل

    ليتنى كنت طفلة اكبر همومي لعبتي

    لكن ... هكذا هي الدنيا الحمد الله

    ردحذف