الأربعاء، 28 مايو 2008
الأربعاء، 28 مايو 2008

المعاكسات

اليوم تذكرت موقف حدث معي عندما كنت أنا وأحد أصدقائي نشتري بعض الحاجات من سوبر ماركت وأثناء واقفنا علي باب السوبر ماركت كان هنالك شاب واقف في الناحية المقابلة من الشارع يغازل الفتيات في روحها وغدوها باستثناء واحدة فلتت من لسان صاحبنا ولم يغازلها ولاحظ انتباهنا له فقدم إلينا ليسألنا لماذا نتابعه منذ قدومنا إلي السوبر ماركت فاستغيلت قدومه وقلت له أن ما يفعله ذنب سوف يحاسب عليه يوم القيامة و خطأ في حقه وفي حق هذه الفتيات وقد يحدث مع أخته أو أمه أو بنته فكما تدين تدان فكان رده في غاية الغرابة والدهشية : يا أستاذ هذه البنات تزينوا وتعطروا ونزلن من بيتوتهن وهن يردن ان نغازلهم أما الفتاة المحترمة التى تنزل من بيتها وهي تلعن اليوم الذي خرجت فيه من بيتها و تسير وعينها في الارض وملابسها محتشمة لا أعاكسها لكن الأخريات التي أنعدم فيهن الحياء وعينها يندب فيها رصاصة ويرتدين ملابس ملفتة للغاية فهن فقط من أعاكسهن فأنا لا أغازل البنات المحترمة .



بصراحة صدق بعض الشئ صاحبنا فيما قال و برغم أن ما يفعله خطأ مليون المائة إلا أن الفتاة عليها بعض المسئولية ايضا فيما قد يحدث لها طبعا .

النهاردة مثلا وأنا في طريقي للعمل والسبب الذي جعلني أتذكر تلك القصة هو أن فتاة كأنت ترتدي إسدال الذي بحكم علمي أنه رداء شرعي ولكن لك أن تتسائل ما هية هذا الاسدال من حيث ألوانه الزاهية الملفتة وعن كيف تسير صاحبته لتعرف لماذا قام الكثيرون ممن كانوا في الطريق بمغازلتها ،

وقد لا يكون السبب في معاكسات هو ما تلبسه الفتاة أو تصرفاتها الغير لائقة ولكن قد يكون نوع من الأدمان يصلح أن نطلق عليه أدمان المعاكسات وشباب يغازل نفسه ويغازل أي شئ ، قرات في مدونة هوندا مثلا أنها قد تعرضت للمغازلة من بعض الشباب رغم أنها محترمة وترتدي ملابس محترمة وتسير باحترام وقد نري ذلك أحيانا في الشارع، وقد تكون المعاكسات علي سبيل إظهار قدرة الشاب علي لفت انتباه الفتاة و إيقاعها في غرامه .

القضية قضية مجتمع بحاله شباب وأباء ، فالشاب من هؤلاء يكبر وهو يعرف أن فرصة زواجه قد تكون منعدمة أو أنها سوف تكون بالكاد وبعد معاناة مع الحياة أيضا ، وفي ذات الوقت يجد في الشارع وفي المدرسة والعمل والجامعة وفي التلفاز وعلي الانترنت الكثير والكثير مما يثير رغباته الطبيعة لديه والتى لا يستطيع اشباعها في الحلال مع انعدام أو اختفاء الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر لدي البعض والوعي الإيماني والديني والمجتمعي لدي الكثيرون بالاضافة إلي الفراغ والبطالة فإذن النتيجة النهائية المتوقعة والطبيعية لتلك المعطيات السابقة وكما درست في تحليل مسائل مادة الرياضيات قديما هي المعاكسات أو الزنا أو الاغتصاب إذا تتطلب الأمر وهلما جرا .

وكما قلنا أنفا الحل هو الإسلام والعودة إليه ،

طبعا بدل ما كلم روحي

19 تعليقات:

  1. والله يا ابو مروان الولد مع إنه كلامه في حاجات صح بس حتة البنت تلعن نفسها عشان خارجة دي مبالغة اوي , مش لازم تلعن نفسها و تلعن نفسها ليه , هى محتاجه تخرج لأسباب كتير جداً , طبعاً في بنات بيقصدوا يتزينوا عشان يتعاكسوا بس مش معنى كده ان كل واحده مهتمه بنفسها و بمظهرها تبقى عايزه تتعاكس , اطلاقاً و ده عيب المجتمع اللي عود بعض الشباب ان الواحده اللي تمشي في الشارع و هى لابسه كويس تبقى حابه تتعاكس و عايزه كده , على العموم الولد هتلاقي أخته بتتعاكس فعلاً مش لسه هتتعاكس !

    ردحذف
  2. اقتباس من رد أراك لاحقا :
    ده عيب المجتمع اللي عود بعض الشباب ان الواحده اللي تمشي في الشارع و هى لابسه كويس تبقى حابه تتعاكس و عايزه كد

    مش فاهم يعني ايه لابسه كويس
    يعني ايه مستوى الـ " كويس " ده
    نقاب ام خمار ام حجاب ام حجاب امريكاني ام حجاب مارينا ام حجاب 6 اكتوبر
    يعني اصلي كلمة لابسه كويس دي بتفكرني بموضوع الايمان ايمان القلب

    ردحذف
  3. لالاآسف الموضوع موجود, وسيبقى طالما نسينا الأخلاق التي هي جزء من الدين

    ردحذف
  4. اقتباس من رد sharara :
    حجاب 6 اكتوبر

    مش فاهم انا يعني ايه حجاب 6 أكتوبر :) ؟ , هو مدينة 6 أكتوبر دي مدينة الفسق و الفجور ولا ايه ؟ :) !

    أيوه البنت من حقها تلبس كويس , مش معنى ان شكلها يبقى شيك يبقى انه تبقى حاطه أصفر و أخضر و طرحه عليها ترتر و الكلام ده , ممكن تلبس هدوم مناسبه و شكلها يكون راقي , مش لازم يعني تلبس خمار بالذات عشان تبقى البنت اللي مفيش منها اتنين !

    ردحذف
  5. صدقت .. الإسلام هو الحل .

    ردحذف
  6. :roll:
    مشاكل المغازلات ماتنتهي
    الفتيات والشباب يتحملون المشكله بالمناصفه
    لو الشباب انشغل بشيء ثاني غير مراقبه الفتيات في الشوارع والأسواق ماراح يضطر للمغازله ..
    واذا البنت وجدت تجاهل الشباب عن مغازلتها .. ستشعر بالصدمه وتلبس زي المسلمين وتعقل :D
    وفي النهايه الله يهدي الجميع
    شكرا ابو مروان :D

    ردحذف
  7. ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم ... الغلطه مش غلطه فكر مجتمع الغلطه غلطه خروج عن الدين واما بدانا نبعد عنه بدات تختلط المفاهيم . البنت ممكن تكون محترمه بس اللبس المفروض انه بيدل علي الشخصيه والتربيه.

    ردحذف
  8. المشكلة أخي أبو مروان بالجنسين ، و رغم أني أضع اللوم على الرجل و أرى تغزله بالبنت دليل قلة أدب و انعدام في التربية لكن أيضا أضع اللوم الأكبر على الفتاة.

    يعني هل من المعقول أن ند فتاة غير محتشمة و تظهر من جسدها أكثر مما تخفيه ثم نستغرب أن يوم أحدهم بمغاولتها أو التحرش بها؟ أعتقد الطبيعي أن يقوم بذلك !

    و الغريب في الأمر انها تتضايق من تحرشه و تغزله ، يعني متل الي بيترك باب بيته مفتوح و ابيستغرب و ابيضايق ليش البيت انسرق !!

    ردحذف
  9. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

    صحيح اخي متل ما ذكرت انه على الفتاة طبعا جزء كبير جدا ...
    وأيضا متل ما ذكرت انه صارت عاده عند بعض الشباب ...

    والسبب واحد ... أين الدين ؟... أين الخلق؟؟...

    اللهم اهدنا فيمن هديت الهم امين

    سلامي لك مقال جميل

    ردحذف
  10. هو الموضوع مش لازم يبقى على عاتق البنت فقط ... يعنى ياما بنشوف المنتقبات بيتعكسوا ... لا نقدر نقول ملابس ملفتة و لا مظهر غير لائق ... الحاجات دى لما تمشى فى الشوارع سهل جدا تشوفها و بكثرة .... يعنى مثلا لم تشوف بنت راجعة من مدرستها ماشية عادى و شايلة شنطة قد كده و ماشية فى حالها و تتعاكس ... المهم أن مش شباب بس لكن عساكر تلاقى سواقين تلاقى ... هتقول أن مثلا البنات كده بتغلط ....
    يعنى مش مجرد الشباب اللى فرصته فى العمل ضئيلة و هيعانى فى الحياة هو اللى بيعاكس ... دى أزمة مجتمعاتنا العربية ... يا رب اصلح حالنا و رجعنا للطريق الصح ...
    شكرا على الموضوع و تحياتى

    ردحذف
  11. هو نسى حاجة مهمه
    حق الطريق ، غض البصر
    ع الرغم انى متفقه معاه ان فى بنات فعلا عايزة تتعاكس بس بردو مش مبرر كما تدين تدان
    ربنا يهدى

    ردحذف
  12. نعم .... كلامه فيه شيئ من الصحه !! و لكن هل معني انه يري الفتاه محترمه فلا يعاكسها ...
    انا لا اتفق معه ... المعاكسه ستظل معاكسه في كل الأحوال و لو مع عجوز شمطاء و السيئه ستظل سيئه

    ردحذف
  13. عذره أقبح من ذنبه !!!
    هل هذا يعني أنه كلما أتيحت لنا المعصية نرتكبها ؟

    بل هو ضائع في نفسه مشوش في أفكاره
    صدقني اكثر أمثال هؤلاء تجده لا يبالي لخروج اهله متبرجين من منازلهم !

    ردحذف
  14. مرحباً ..

    أتفق معك فيما دوّنت .. واختلف معك قليلاً ..

    ليس كل فتاة تتزين تنوي جذب النظر لمعاكستها .. صحيح يوجد عينات

    ترغب في ذلك .. لكن لا نستطيع أن نعمم ..

    تقبل مروري ... ;)

    ردحذف
  15. هي عادة سيئة بل ثقافة منتشرة عن الشباب الصايع المائع، نتيجة لما تنقله له وسائل الإعلام كافة من تمييع لعلاقات الرجل بالمرأة. فأسأل الله الهداية لنا جميعا.

    ردحذف
  16. أنا مع القائلين بأن الفتيات يتحملن الجزء الأكبر من المسؤولية.. فبرأيي أنه مهما كان الشاب صايع و ما يستحي على دمه فلن يتجرأ على مغازلة فتاة محترمة وملتزمة بالزي الشرغي..
    لذلك كل فتاة متبرجة و ماشية على حل شعرها فهي تستاهل .. و مليون تستاهل!

    ردحذف
  17. غربية الدنياالسبت, 21 يونيو, 2008

    فعلا مش كل بنت لبست حجاب انيق بدا الشباب يعاكسوها انا عن نفسي بطلع بحجاب ساتر ومرتب وفوق هيك بلاقي كتير من المعاكسات هيا المشكلة في الشباب والبطالة

    ردحذف
  18. اخى ابو مروان موضوع المعكسات دا بقا شى قديم فى ظل الانفتاح والدش
    والله أنا مش عارفه ليه المعكسات البنات اللى مش كويسه مش محتاجه معكسه والكويسه ولا هتفرق معاها ولو عكسها الشباب كله
    عشان كدا انا بستغرب على الشباب اللى يعاكس واعتقدالشاب اللى بيعاكس دا يكون عند شعور بملل وعايز يضحك شويه
    ربنا يهدى شباب المسلمين

    ردحذف
  19. sara7a ya chabeb w sabaya ana lebneniyye w ne7na b lebnen ktir l benet 3enna btet3arrad la hek achya bas ana b2oul inno iza kenet l benet me7terme nafsa w mch fet7a majel ma 7ada byetjarra2 ywajjehla kelme... wallah into chou ra2eykoun???

    ردحذف